Plavání v neoprenu - výběr a specifika

21. 5. 2018
Zpět na výpis

Plavání v neoprenu – výběr a specifika

Začíná nám triatlonová sezóna a je potřeba začít trénovat plavání v otevřené vodě. S tím souvisí i pořízení správného neoprenu. V tomto článku se pokusíme poradit vám na co si dát pozor při koupi neoprenu, jak si ho správně obléci a jaké jsou specifika plavání v neoprenu.

 

1. Jak vybrat správnou velikost neoprenu?

 

Spousta triatlonistů si v dnešní době kupuje vybavení prostřednictvím internetových obchodů. Ale před koupí neoprenu je důležité si neopren zkusit v některém z kamenných obchodů a ideálně si ho před koupí vyzkoušet i ve vodě.

Při výběru samozřejmě nehledáme to nejdražší a to, co nejlépe vypadá. Hledáme neopren, který vám sedne nejen střihově, ale bude vhodný i pro váš plavecký styl a úrověň. Spousta lidí si myslí, že když si koupí nejdražší neopren, tak kupují v podstatě ten nejrychlejší. Pro některé plavce je lepší silnější neopren s dobrou vzplývavostí, pro lepší plavce a plavce s vysokou polohou těla bude naopak lepší tenčí neopren s větší flexibilitou. Dražší neopreny mají více panelů, respektive jsou poskládány z více kusů, mají větší velikostní řadu (jak u které značky, např. značka Blue Seventy začala v roce 2017 dělat stejné velikostní řady i u nejlevnějších modelů). Tím hlavním rozdílem mezi levnějším a dražším neoprenem je ale kvalita materiálu. Nejlevnější modely jsou vyrobeny z neoprenu Yamamoto 38, který není tak pružný. Aby výrobci umožnili dostatečnou flexibilitu, nechali na neoprenu jen jeho vnitřní část, čímž zachovali stejnou pružnost.

Dražší neopreny se vyrábějí z neoprenů Yamamoto 39 a 40. Ty mají větší flexibilitu, nižší vzplývavost a jsou náchylnější k různým oděrkám a díry od nehtů.

http://www.yamamoto-bio.com/yamamoto_e/materials/rubber_02.html

 

2. Věnujte čas dobrému oblečení neoprenu

 

Závodníci často nechávají oblékání neoprenu před závodem na poslední chvíli, což může vést k tomu, že vás bude neopren při plavání někde tahat nebo budete mít nepříjemné opruzeniny.

– použijte sáček a nasaďte si ho na nohu jako ponožku, neopren se vám bude lépe oblékat
– používejte k oblékání zahradní rukavice (někteří výrobci je dodávají s neoprenem), neopren je náchylný na různé oděrky a hlavně na ostré nehty, takže se snažte chytit ho mezi konečky prstů a postupně si ho takto oblékat

– snažte se nejprve obléknout nohavice a vytahovat si neopren cca 10cm nad kotníky, pomůže vám to lépe obléci horní polovinu neoprenu a docílíte tím jeho plné flexibility v ramenou. Zároveň se vám bude neopren lépe svlékat.
– použijte plastový sáček i na oblékání rukávů, vytáhněte si neopren 5 cm nad zápěstí, opět je to hlavně kvůli dosažení maximální flexibility v ramenou
– před zapnutím neoprenu poproste kamaráda, aby vám pomohl srovnat neopren na zádech a to tak, že zajede rukou na záda a ramena. Dosáhnete tím lepšího pocitu uvolněnosti v ramenou.

– dejte ramena k sobě a nechte kamaráda neopren zapnout nebo si ho zapněte sami, ale pokud vám kamarád s oblékáním pomůže, budete se v neoprenu cítit při plavání uvolněněji.
– nakonec běžte k vodě, nahrňte si přes krk vodu do neoprenu, voda bude působit jako přirozený lubrikant a pomůže vám s finálním usazením neoprenu
– pamatujte si, že správné oblečení neoprenu vám umožní uvolněnější pocit při plavání. Není nic horšího, než po 300m plavání cítit, jak vás pálí ramena nebo nemůžete dýchat.

 

 

3. Použijte lubrikant

 

Krk a podpaží jsou nejvíce odíraná místa, obzvlášť v moři se míra třetí ještě zvyšuje kvůli soli. Použijte na tato místa Bodyglide nebo jiný lubrikant. Dobré je také namazat konce rukávů a nohavic, díky tomu se vám bude neopren lépe sundávat v depu. Někteří závodníci si dokonce zkracují konce nohavic ustřižením neoprenu, což jim umožňuje rychlejší svlékání.

 

4. Specifika plavání v neoprenu

 

Na otevřené vodě není čas ani prostor na vytříbenou techniku a dlouhé splývání. Duležitá je setrvačnost pohybu a frekvence záběrů. Tzn. snažte se zvýšit frekvenci záběrů za minutu o 5-6 záběrů oproti bazénovému plavání. Nejlepší plavci dokážou na otevřené vodě plavat frekvencí 85-100 záběrů za minutu. Zvýšenou frekvencí záběrů budete lépe překonávat mrtvé body, které vznikají od vln a na klidné hladině od vln soupeřů.

Přenos paží není předpisově s vysokým loktem, ale ruce bývají téměř natažené, což je dané vysokou frekvencí přenosu i použitím neoprenu (nebojujte s neoprenem).
Důležité je umět dýchat na obě strany; podle směru vln budete muset upravit směr nádechu.

 

 

Snad vám těchto pár rad pomůže k rychlejšímu plavání v triatlonové sezóně.

 

Více informací najdete v našich článcích, které se budou problematikou plavání v otevřené vodě zabývat.

 

Rovněž se můžete od května zapojit do našich pravidelných tréninků na otevřené vodě.

https://www.betri.cz/odborn…/skupinove-triatlonove-treninky/

 

 

 

 

Vyrazte s námi na první trénink zdarma