Jak plavat rovně v otevřené vodě

11. 6. 2018
Zpět na výpis

Jak plavat rovně v otevřené vodě

Zkoušeli jste někdy odvodit váš výsledný čas plavecké části závodu podle toho, jak jste rychlí v bazénu?

Pokud ano, tak víte, že ne vždy se vámi odhadovaný čas sešel s realitou.

Čas v plavecké části může pozitivně ovlivnit použití neoprenu, naopak negativně můžou působit vlny nebo trajektorie, po které budete plavat.

Pokud budete mezi bójkami takzvaně „šněrovat“, můžete si plaveckou distanci natáhnout až o 30% a veškeré vaše tréninkové úsilí v bazénu přijde vniveč.

 

Na co si tedy dát pozor?

 

  1. Nepokládejte ruce přes osu těla

Křížení osy je poměrně častým plaveckým nedostatkem. Často nastává proto, že se plavec příliš soustředí na samotný nádech, čímž opomene upravit pozici ruky při záběru. Když navíc nemáte na dně černou čáru, podle které byste se mohli orientovat, může vás tato technická chyba stát desítky metrů navíc. K odstranění této vady jsou vhodná cvičení s kopáním na boku, zároveň je nutné se soustředit na to, kam pokládáte ruku těsně předtím, než pronikne do vody.

 

  1. Bilaterální nádechy a rozhlížení se

Symetrii záběrů pomáhá udržovat zejména nádech na obě strany. I když budete trénovat bilaterální dýchání pouze v bazénu, měli byste být schopni vybrat si jakoukoli stranu na otevřené vodě. Říká se, že je lepší při závodech dýchat pouze na jednu stranu, protože tak zajistíte dostatek kyslíku. Ovšem pocit nedostatku vzduchu pramení spíše z nedostatečného výdechu do vody. Pokud zlepšíte výdechy, dokážete pak i při závodě dýchat na obě strany.

Neustálé rozhlížení se, zda máte správný směr, také není nejlepším řešením – jednak stojí docela dost energie a navíc vám při něm klesnou nohy (i když máte neopren), čímž výrazně utrpí poloha těla ve vodě. Dívat se, zda plavete rovně, je v pořádku. Jde o to, že čím míň se budete rozhlížet, tím rychleji poplavete – a toho nejlépe docílíte dýcháním na obě strany.

Můžete si v bazénu zpestřit trénink tím, že poplavete se zavřenýma očima, a tak zjistíte, jak moc rovně dokážete plavat. Také si tímhle způsobem můžete stanovit, jak dlouho vydržíte plavat rovně – a tím pádem zjistíte, jak často byste se měli rozhlížet.

Je dobré mít pro plavání v otevřené vodě více plaveckých brýlí s různým zabarvením skel, které můžete v den závodu vybrat podle počasí a venkovního světla.

 

  1. Hlavu zvedejte jen nepatrně

Když už musíte hlavu při rozhlížení zvednout, je potřeba, abyste měli nacvičené načasování během záběru a správnou techniku. Plavci často zvednou hlavu a při rozhlížení se rovnou i nadechnou, což je špatně, protože tím jim klesnou nohy a vzniká tak větší odpor. Při technicky správném rozhlížení vynoříte jen oči a následně položíte hlavu do vody jako při klasickém nádechu. Tyto dva pohyby by měly následovat plynule za sebou. Nejprve při záběru jedné ruky pozvednete oči a během provádění záběru položíte hlavu na stejnou stranu k ruce, kterou zabíráte, a nadechnete se. Rozhodně se nesnažte držet vodu nad hlavou po několik záběrů, abyste jasně viděli, kam plavete. Takový styl jako při vodním pólu je velmi unavující. Pokud se po prvním podívání nemůžete orientovat, zkuste to po pár záběrech znovu. Časem se vám v mysli utvoří jasná představa toho, kam míříte. Té se držte a snažte se k ní dostat přímou čarou.

 

  1. Orientace podle velkých nehybných objektů

Před závodem si pozorně prohlédněte trať a umístění bójek. Zkuste se nasměrovat tak, abyste si uvědomili umístění velkých objektů na horizontu (například vysoké budovy) – ty při plavání uvidíte snadněji než malé bójky. Na některých závodech je možné ze startu vidět jen první bójku, proto se snažte pro zbytek tratě najít co nejvíce potenciálních orientačních bodů. Pokud plavete v řece nebo podél břehu, dávejte si pozor, abyste plavali paralelně s ním.

 

  1. Pozor na plavce před vámi

Jakkoli je lákavé nechat se „táhnout“ někým před vámi, nespoléhejte na to, že právě tento plavec udržuje správný směr. Je lepší být na pozoru a určovat si vlastní směr a plavat rovně, než získat pár sekund při draftingu, ale prodloužit si trať o 200m. To už je však na individuálním zvážení každého sportovce.

Vyrazte s námi na první trénink zdarma