Silová příprava v triatlonu BeTri

20. 11. 2018
Zpět na výpis

Proč využívat silový trénink v triatlonu?   Tato otázka je pro Nás v tomto článku zásadní. Jistě všichni dobře známe z praxe fráze o tom, že objem nic nenahradí. To je sice pravda, že bez dostatečného tréninkového objemu nemůžeme očekávat skvělé závodní výsledky, ale je zde další faktor, kterému se říká ekonomika pohybu. Ekonomika pohybu je pojem, pod […]

Proč využívat silový trénink v triatlonu?

 

Tato otázka je pro Nás v tomto článku zásadní. Jistě všichni dobře známe z praxe fráze o tom, že objem nic nenahradí. To je sice pravda, že bez dostatečného tréninkového objemu nemůžeme očekávat skvělé závodní výsledky, ale je zde další faktor, kterému se říká ekonomika pohybu. Ekonomika pohybu je pojem, pod kterým si lze představit to, s jak velkým úsilím dosahuji daného výkonu. Tedy do tohoto pojmu spadá zejména individuální způsob provedení pohybu a funkční připravenost pohybového aparátu jako celku.

 

Individuální způsob provedení zlepšujeme motorickým učením a snahou se přiblížit ideální technice, např. Ideální kraulový záběr.

 

Připravenost pohybového aparátu je dána silovými, rychlostními a vytrvalostními schopnostmi. Ty jsou z velké části vrozené, ale je možné je zlepšovat.

 

Rychlostní schopnosti jsou takové, které ovlivňují maximální rychlost kontrakce svalu. Bohužel tato schopnost je nejméně ovlivnitelná a období rozvoje těchto schopností je nejefektivnější okolo ve starším školním období.

 

Vytrvalostní schopnosti jsou velmi dobře ovlivnitelné. Můžeme je rozvíjet až do středního věku, ale jejich úroveň jsem schopni udržet až do stáří. Velkým tématem u těchto schopností je energetické krytí, spotřeba kyslíku a tvorba laktátu. S těmito pojmy se taky velmi často setkáte při plánování jednotlivých tréninků například podle srdeční tepové frekvence.

 

Silové schopnosti jsou také velmi dobře ovlivnitelné, rozvoj těchto schopností je možný do středního věku, udržení těchto schopností je možné do raného stáří, kdy úroveň těchto schopností začne rapidně klesat.

 

Tolik tedy popis schopností, a co to tedy pro nás znamená?

 

Jelikož jako vytrvalostní sportovci se nejvíce zaměřujeme na vytrvalostní složku, dochází ke stagnaci rozvoje dalších schopností. To má za následek například nemožnost zrychlit z našeho subjektivního maxima, a tedy stagnuje naše výkonnost. Síla jakožto schopnost překonávat odpor nám pomůže zvýšit náš výkon zejména ve vodě a na kole. Triatlonové tréninky síly si samozřejmě nemůžeme představit jako pouhé zvedání závaží a provádění izolovaných cvičení. Trénujeme specifickou sílu, která je využitelná v našich třech disciplínách. Často se zaměřujeme na velmi komplexní cvičení ať už se závažím, nebo vlastní vahou. Samozřejmě se zaměřujeme i na posílení středu těla a dalších partií, abychom se vyhnuli svalové nerovnováze, tzv. disbalancím. Specifický silový trénink využíváme z důvodu pozitivního přínosu pro sportovní výkon, jako prevenci zranění.

 

Rozvojem silových schopností dosáhneme vyšší ekonomiky pohybu, což znamená, že za stejného subjektivního úsilí vykonávám pohyb efektivněji (rychleji).

 

Koho tento text zaujal a hodlá rozvíjet své silové schopnosti má možnost se s Námi zapojit do tréninku v prostorách Fakulty tělesné výchovy a sportu v úterý od  18:00. Rezervace

 

 

 

Vyrazte s námi na první trénink zdarma