BeTri

FTP testy a proč pravidelně testovat?

Co znamená FTP? 

Functional Threshold Power - funkční prahový výkon teoreticky vyjadřuje maximální výkon, který je cyklista schopen udržet po neomezenou dobu. Prakticky se ale jedná o maximální výkon, který cyklista udrží přibližně jednu hodinu. Stanovení FTP má v systému tréninku stejný význam jako stanovení aerobního a anaerobního prahu. Nejedná se ale o jedno a totéž, záleží na typu, trénovanosti a specializaci závodníka, zda je blíž prahu aerobnímu nebo anaerobnímu. 

Jak stanovit FTP?

Cílem testu je podat maximální výkon po dobu 20 min. Výsledná hodnota se následně vynásobí koeficientem 0.95, protože se předpokládá, že aby cyklista vydržel šlapat 60 min, musel by jet o 5% pomaleji. FTP ale není vždycky přesně 95% z 20min výkonu. Pro přesnější stanovení FTP je potřeba absolvovat test v laboratorních podmínkách, kde se stanovuje na základě odběru laktátu, měření kyslíku ve svalech či spirometrie limitace vašeho metabolismu. 

Kde testovat? 
Můžete zajít do některé z laboratoří v CASRI, FTVS, Be Balanced apod. nebo si udělat jednoduchý 20 min test doma na trenažeru v konstantních podmínkách. Test v domácích podmínkách je nenáročný a na základě výsledků si lze vysledovat, zda se trénink ubírá správným směrem. Nicméně pokud potřebujete zjistit limitace vašeho metabolismu, je potřeba test absolvovat v laboratoři, kde na základě odběru laktátu, měření kyslíku ve svalech či spirometrie lze tyto limitace změřit.  

Jak se připravit na samotný test?

Pravidelně trénovat po dobu 4-8 týdnů. Před samotným testem je potřeba být v dobré zdravotní kondici, bez nemoci či nachlazení. Vyhněte se den před testem fyzicky náročné aktivitě. 


Jaké vybavení potřebuji na test? 
Ať už absolvujete test doma nebo v laboratoři, doporučujeme test absolvovat na vlastním kole s wattmetrem nebo trenažeru s měřením wattů, na kterém budete celou zimu trénovat. Před sezónou je potřeba test absolvovat venku na kole, na kterém budete pravidelně závodit. Např. u triatlonového speciálu je test dobré absolvovat v aeropozici. 
Dále potřebujete hrudní pás s ANT+ nebo bluetooth. Wattmetr a HRM připojíte k aplikaci ZWIFT nebo hodinkám GARMIN, na kterých samotný test absolvujete. Při testech je důležité používat větrák a pravidelně pít.

Jak často testovat? 
K fyziologickým změnám v organismu dochází po 4-8 týdnech, proto doporučujeme testovat v domácích podmínkách pravidelně alespoň jedenkrát za 8 týdnů nebo po určitém tréninkovém bloku. Testy v laboratoři potom doporučujeme absolvovat 1x – 2x do roka. Testy mají smysl jen pokud jste v uplynulém tréninkovém cyklu absolvovali většinu tréninků. Při delším tréninkovém výpadku nemůžete očekávat zlepšení. 

Článek zobrazen 275x