BeTri

Indoor trénink - dopad tepla na váš výkon

Ahoj,

Při diskuzích ohledně tréninku na trenažeru jsme narazili na zajímavé téma.

Dopad tepla na váš cyklistický výkon.

Váš cyklistický výkon může být ovlivněn dvěma faktory:

1. Když je teplota příliš nízká, tak se musíte více obléct, abyste se ochránili před chladem. Oblečení vám může bránit v pohybu, zvyšuje vaši hmotnost a energetické nároky na samotný výkon.

2. Naopak, když je teplota příliš vysoká, je obtížnější odvést teplo, které produkuje vaše tělo při šlapání. V závislosti na vzdálenosti může dojít k přehřátí nebo dehydrataci.

Při šlapání na kole produkujeme více tepla než potřebujeme a v důsledku toho se začne zvyšovat teplota našeho těla. Abychom přebytečné teplo z našeho těla odvedli, začneme se potit.

Při nižších teplotách a větším proudění vzduchu se odvede značné množství tepla a sníží se potřeba pocení.

Při vysokých teplotách a nižším proudění vzduchu se musíte potit mnohem více, což může vést k dehydrataci. V extrémních podmínkách, které panují např. na Hawaii (vysoká teplota a vysoká vlhkost vzduchu) je pocení obtížnější, nemůžete odvést přebytečné teplo, což může mít za následek úpal nebo dokonce celkové zhroucení.

V důsledku zvýšené tělesné teploty se kožní krevní cévy rozšíří, což vede ke zvýšenému průtoku krve do kůže, aby se mohlo uvolňovat teplo. To však znamená, že pro další funkce, včetně svalů nohou je k dispozici méně krve. Tím se sníží naše kardiovaskulární i cyklistická kapacita. Můžeme to zaznamenat na průběhu vaší srdeční frekvence: při stejné TF se náš výkon snižuje nebo při stejném výkonu se naše TF zvyšuje.

Zvýšení tělesné teploty vede dále ke snížení odolnosti vůči únavě a ke zvýšení poměru glykogenu a mastných kyselin v palivové směsi svalů. Ztráta potu vede ke snížení objemu krve (její plazmatické složky, krevní buňky, krvinky zůstávají), což má za následek snížení tepového objemu a zvýšení srdečního výdeje. Takže se zvýší relativně jejich podíl v krvi, což vede k vyšší hustotě krve, která může být zodpovědná za krevní sraženiny a náhlá úmrtí během výkonu, zejména u starších mužů.

Když nám tělesná teplota stoupne nad 39,5°C, mohou se objevit příznaky úpalu (mdloby, extrémní únava, snížena schopnost pocení).

Pro porovnání přidávám tréninky jednoho z vás při jízdě bez a s větrákem - viz. foto:

A našel jsem studii, ve které se porovnávalo 1,7 mil finišerů na nějvětších maratonech (Boston, Berlin, Chicago, Londýn, New York a Paříž) při teplotách od 1,7°C – 25,2°C výsledek byl následující - viz. foto:

Optimální teplota je kolem 5°C, pro ženy 9°C (world class 4°C, hobíci 7°C)

Zima -5°C (snížení rychlosti o 3% - world class 2%, hobíci 4%)

Teplo 25°C (snížení rychlosti o 6% - world class, u hobíků až o 18%)

Závěrem je třeba říct, že když jezdíte doma na trenažeru, tak je potřeba používat větrák, otevřené okno nestačí. 


Článek zobrazen 325x