Tipy pro triatlonový závod

Triatlonovému tréninku jste věnovali několik měsíců přípravy, stálo vás to hodně odhodlání i času. Roste stres a proto je důležité znát některé triky a tipy, které se vám budou před závodem a v závodě hodit. Pamatujte, že každým závodem se z vás stává zkušenější závodník a časem se z věcí stane běžná rutina. Hlavní je se z toho nepo…t.

Předzávodní tipy

Den před závodem
- Procvičte si nasucho přechody mezi jednotlivými částmi závodu, abyste si zkontrolovali organizaci své výbavy.
- Ujistěte se, že vaše kolo je správně seřízené. Pokud máte staré pláště, je lepší investovat do nových než riskovat defekt.
- Zkontrolujte, zda máte v hrudním páse novou baterii, která vydrží po celý závod.
- Označte veškerou svou výbavu permanentním fixem. Napište své jméno na štítek uvnitř neoprenu, můžete si označit i boty na kolo či běh.
- Vytvořte si seznam věcí na závodní den a přizpůsobte ho podle svých potřeb.
- Dvě noci před závodem se pokuste dobře vyspat – to je čas, kdy získáte kvalitní spánek, den před závodem už se vám usíná hůře kvůli nervozitě.
- Ostříhejte si nehty na nohou i na rukou.
- Nepoužívejte nové vybavení poprvé na den závodu.
- Ujistěte se, že znáte cestu na start závodu.
- Nastudujte si trasu závodu, abyste věděli, co vás čeká. Kde jsou zatáčky, stoupání, klesání nebo rovinky? Kolik je občerstvovacích stanic? Kde se nacházejí?

Večer před závodem
- Zorganizujte si výbavu: Všechno si rozložte a projděte si svůj seznam. Pak položte související věci do samostatných tašek pro snadnější třídění. Například:
- Taška na plavání/ranní taška: Obsahuje vše, co potřebujete na plavání; dejte do ní i oblečení, které budete nosit ráno.
- Taška s vybavením na kolo.
- Taška se speciálními potřebami na kolo: Obsahuje věci, které budete chtít na trati (mazivo, jídlo, pití).
- Taška s vybavením na běh.
- Taška se speciálními potřebami na běh.
- Všechny tyto tašky vložte do velké tašky, ať je máte na jednom místě.
- Nezačínejte jíst nové věci; drž te se jídel, která obvykle jíte. Snažte se mít nějaké bílkoviny (kuře, ryba, krůta), trochu zdravých tuků (avokádo, ořechy, olivy) a hodně sacharidů (ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, fazole). Poznámka: Ideální jíst takto 3 dny před závodem. Poslední maso před závodem by mělo být k obědu, na večeři si dejte pastu nebo rýžový nákyp.
- Jděte spát brzy. Pokud jste nervózní, že zaspíte, nastavte si více budíků.

Ráno před závodem
Jídlo: Stejně jako u večeře předchozího večera, jezte jídla, na která je vaše tělo zvyklé, a jezte alespoň 2 hodiny před závodem, aby se jídlo mohlo strávit. Ovesné vločky, těstoviny, pečené brambory, palačinky a muffiny jsou dobré volby. Nápoj s vysokým obsahem sacharidů je dobrá alternativa, pokud máte problémy s jídlem a trávením potravin před závodem.
Oblečení: Pravděpodobně bude ráno chladno, takže si oblékněte více vrstev. Plavky, kompresní oblečení, lehké tričko, mikina, tepláky a čepice.
Příjezd: Přijeďte 2-4 hodiny před startem (dle toho, zda musíte udělat bike check-in v den závodu nebo před závodem) a pamatujte si, kde jste zaparkovali auto. Čím dříve dorazíte, tím lepší výběr místa budete mít.
Prezentace: Najděte své jméno na startovce a jděte na prezentaci, kde dostanete startovní balíček s číslem a taškami do depa. Nezapomeňte si vzít triatlonovou licenci a občanku.
Tašky se speciálními potřebami: Tyto tašky by měly obsahovat věci, které můžete potřebovat nebo chtít; budou umístěny v polovině trasy jízdy na kole a běhu. Předejte tašky dobrovolníkům závodu, kteří je dostanou na odpovídající místo na trati.
Uzávěrka depa: Ujistěte se, že víte, kdy se uzavírá přechodová oblast. Chcete mít veškerou svou výbavu na místě a připravenou před uzávěrkou.

Příprava věcí do depa
- Seznamte se s depem (depy pokud jsou dvě depa na jiných místech) a ujistěte se, že máte výbavu uspořádanou efektivně. To vám pomůže zajistit rychlý přechod mezi prvním depem (T1) z plavání na kolo a druhým depem (T2) z kola na běh.

Místo v depu
- Pokud si můžete vybrat vlastní místo, hledejte jedno na konci řady a blízko východu. To je obvykle dobré místo pro výjezd na kole.
- Udělejte své místo vizuálně výrazné pomocí balónku, šátku, vlajky, stužky nebo funky ručníku, aby bylo snadné ho najít.
- Zapamatujte si své místo tím, že půjdete od výlezu z vody ke svému kolu. Zkuste si zapamatovat orientační body, které vám pomohou najít kolo.

Příprava věcí pro T1 a T2
- Položte své věci na otevřený ručník, abyste na něm mohli stát a otřít si nohy čisté a suché, zatímco si budete nasazovat helmu.
- Otevřete pásky na cyklistických botách nebo boty co nejvíce otevřete a povolte, pokud máte např. BOA systém.
- Oblečení a ponožky se špatně oblékají na mokré tělo, proto srolujte ponožky dolů ke špičkám, aby se snadněji oblékaly. To samé udělejte s rukávy nebo jiným oblečením, které si budete chtít oblékat.
- Položte ponožky do bot.
- Připevněte závodní číslo na rám kola, helmu a oblečení, které budete nosit při jízdě na kole nebo běhu. Nepřehýbejte ho – mohli byste dostat trest.
- Umístěte helmu s pásky ven a vzhůru nohama na hrazdu, pokud nemáte hrazdu, umístěte helmu na cyklistické boty na zemi.
- Dejte sluneční brýle do helmy s otevřenými rameny, abyste si nejprve mohli nasadit brýle a pak helmu.
- Mějte láhev s vodou na opláchnutí nohou po plavání; možná se budete chtít napít v depu po plavání.
- Pokud je počasí nejisté, zakryjte výbavu igelitovým pytlem, abyste měli věci suché.
Tip: Použijte race belt pro připevnění závodních čísel. Je rychlý na nasazení a dobrý jak pro jízdu na kole, tak pro běh. Noste ho tak, aby číslo bylo viditelné vzadu při jízdě na kole, a pak ho otočte dopředu pro běh.

Příprava kola
- Zkontrolujte správný tlak v pneumatikách pomocí velké pumpy.
- Zkontrolujte brzdy, zda vám nedrhnou a brzdí.
- Ujistěte se, že hrazda a řídítka mají koncové krytky, nemusí vás pustit do depa.
- Ujistěte se, že vaše kolo je zavěšeno za sedlo, aby šlo snadno sundat ze stojanu.
- Ujistěte se, že máte na kole bidony s ionťákem nebo vodou (2 ks).
- Pokud používáte cyklistický počítač, ujistěte se, že je připravený k použití.
- Nastavte si na kole lehčí převod, abyste se snadněji rozjeli při výjezdu na kolo.
- Pokud nemáte krmítko na kole, můžete si pomocí malých kousků lepicí pásky (nebo jiného lepicího materiálu) připevnit energetické gely na rám kola ve vrstvách. Pak můžete jeden odtrhnout a otevřít současně.
Tip: Používejte tekuté gely, které nemusíte lepit na rám, ale budete je mít v jednom z bidonů.

Další věci
- Několik náplastí a cestovní velikost antiseptika.
- Voděodolný opalovací krém s SPF 30 nebo více (použijte SPF 50, pokud jste citliví na slunce).
- Balzám na rty.
- Páska pro připevnění závodního čísla na kolo.
- Lepicí páska — může se vždy hodit.
- Toaletní papír—při použití přenosných toalet papír často dochází.
- Páska na čip—při čipovém měření můžete použít vlastní neoprenovou pásku na čip, abyste předešli opruzeninám kolem kotníku.

Příprava sebe
- Dejte si čip na levou nohu — ten dostanete při prezentaci nebo při výlezu z depa po bike check-inu.
- Mějte hodinky, cyklokomputer a měřič výkonu nabité a připravené k použití.
- Pokud používáte např. Stryd, nabijte ho a připevněte ho bezpečně na běžeckou botu.
- Udržujte se v teple a hydratovaní.
- Během závodu je v depu hodně lidí a to, co se vám zdálo jednoduché, se v závodě může zdát velmi složité. Proto je dobré si projít celé depo a pak si ho před závodem znovu v hlavě vizualizovat, co budete dělat a jak.
- Pokud máte čas na rozcvičku, udělejte to v opačném pořadí—běh, kolo a pak plavání.
- Nasaďte si brýle a  upravte je tak, aby dobře seděly.
- Pokud je to povoleno, jděte do vody 10 minut před startem, abyste se zahřáli a zvykli si na vodu.

Practise does not make perfect. Only perfect practice makes perfect.
Hodně štěstí. 

Článek zobrazen 117x